Selini Halvadaki
Sight SeeingTil Vægs
–
I Lundtoftegade trues de demokratiske rettigheder af den demokratisk vedtagende ”Ghettolov”. Spørgsmålet om hvem der har retten til at definere virkeligheden, og hvilke minoriteter der holdes ude, stilles til skue i Selini Halvadakis totalinstallation Sight-Seeing lavet til Lundtoftegades 7 udendørs skærme. Det tekstbaserede videoværk går i dialog med nyklassicistisk københavnsk arkitektur, og minder om den dominerende antikreceptoriske måde, at forstå det europæiske ophav på. Disse fortællinger er dybt indlejret i de repræsentationer vi møder i kunsthistorien, på museer, i arkitekturen og arkæologien – altså hele det historiske fundament og den monumentale erfaring vi forstår kollektivitet på. På billedsiden viser Sight-Seeing hovedsageligt overflader, strukturer og detaljer af arkitektur. På den måde går værket i dialog med Lundtoftegades mure. Beskueren får måske mulighed for at reflektere over hvilken arkitektur de er omgivet af. Hvad er bevaringsværdigt og hvad skal rives ned? Og spørgsmål fra værkets tekst som f.eks: ”How can architecture be democratic?” Har vi hele tiden forstået os selv forkert, når vi kontant går ned ad den samme vej for at finde hjem, og mister vi dermed detaljernes potentiale? I værket Sight-Seeing følger vi en gruppe turister på deres rejse til Athen. Her besøger de forskellige velkendte seværdigheder. Under deres besøg bliver de på skift i tvivl om hvad de egentlig oplever. De bliver i tvivl om hvordan de kan interagere med det de ser. Hvad oplever de og hvad har de lært at opleve? Kan de ændre denne oplevelse? Kan de se på andre måder? ”They sit down for coffee. After having seen the Parthenon. They feel that they have seen it all before. Collective déjà vu. What is experience? What is learned experience? They sit in silence. One of them thinks about the past as prepackaged. As a “usable past”. She wonders how this past affects her? How it affects others? How are they collectively affected?” Sight-Seeing reflekterer over hvordan vi (europæere) forholder os til og skaber os selv i fortællingen om vores kulturarv. Om hvordan vi historisk har konstrueret antikken og hvad denne konstruktion har betydet for vores (kollektive) selvopfattelse. Hvordan kan vi rumme flere fortællinger på en og samme gang? Selini Halvadaki (1985) arbejder researchbaseret primært med medierne video og tekst. I hendes praksis undersøger hun de mekanismer, der skaber vores politiske og sociale virkeligheder i et personligt og kollektivt perspektiv. Hendes værker beskæftiger sig med hvordan identitetsfortællinger og virkelighedsopfattelser skabes, forhandles og konstrueres gennem forskellige former for billedproduktion. Selini Halvadaki er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København i 2014.